در مورد بیماری‌های عفونی تناسلی چه می دانید؟


بیماری تناسلی
براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود نیمی از مردم بالغ جهان یا به بیماری منتقله از راه ارتباط جنسی (STI) مبتلا شده‌اند یا در آینده به آن مبتلا می‌شوند. این رقم بسیار هشدار دهنده است و لزوم توجهی ویژه به این موضوع را مشخص می‌کند.
 

شما، خود شما، درخطر هستید

واقعیت این است که تقریبا تمامی انسان‌ها این تصور را در مورد خود دارند که در خطر ابتلا به STI نیستند اما به هرحال باید این را بدانید که تمام انسان‌های بالغ درخطر ابتلا به این مشکل هستند. دکتر ردولف می‌گوید: «حتی اگر 2 انسان هیچ ارتباط با هیچ فرد دیگری نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که آنها با ابتلا به بعضی از این بیماری‌ها مثل HIV به دنیا بیایند. همین‌طور ممکن است افرادی با به ارث بردن بیماری هپاتیت یا هرپس به دنیا بیایند.»

نکته‌ای که در حال حاضر بسیار مهم است و علت رشد سریع بیماری‌های STI ارزیابی می‌شود این است که بسیاری از این بیماری‌ها هیچ علامتی ندارند یا علامت‌های بسیار خفیفی دارند. برای همین اکثرا افراد به خاطر آنها به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این بیماری‌ها درمان نمی‌شود.

یک مشکل بزرگ

یک مشکل STI این است که برخی از گونه‌های آن تغییر می‌کند و به اشکال جدید بدل می‌شود. برای مثال در حال حاضر بیش از یکصد نوع ویروس HPV همان عامل زگیل تناسلی شناسایی شده است. همین‌طور پزشکان اخیرا گونه‌هایی از گنوره‌آ (میکروب عامل بیماری سوزاک) را کشف کرده‌اند که به درمان‌های معمول مقاوم است. با تمام این دلایل است که دکتر مارلن وازرمن، متخصص عفونی در کیپ تاون می‌گوید: «این حقایق نشان‌ می‌دهد همه افراد باید درمورد STI به‌طور جدی فکر کنند و همیشه به احتمال ابتلا به انواع آن فکر کنند و در زمان لازم برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.»

خجالت کار دست‌تان می‌دهد

شاید مهم‌ترین مشکل بیماری‌های STI مسئله «شرم» و «خجالت» ناشی از آنها باشد. دکتر وازرمن می‌گوید: «این مسئله باعث می‌شود این بیماری خطرناک‌تر شود. در واقع خجالت کشیدن از این بیماری‌ها و مطرح نکردن آنها با پزشک باعث می‌شود بیماری‌ها درمان نشود و انتشار ‌آنها بیشتر شود. اکثر افراد ترجیح می‌دهند که در این مورد سؤال نکنند که همین کار را خراب می‌کند.

گاهی برخی افراد که احساس می‌کنند دچار مشکل هستند، سعی می‌کنند در اینترنت یا گفت‌و‌گو با دیگران اطلاعاتی کسب کنند اما واقعیت این است که این بیماری‌ها آنقدر تنوع دارند که نمی‌توان با جست‌و‌جو در اینترنت و بدون مراجعه به پزشک متخصص در مورد آنها اطلاعاتی به دست آورد. یک اشتباه شایع این است که افراد فکر می‌کنند که حتما باید در خارج از دستگاه تناسلی خود علائم یا نشانه‌هایی داشته باشند درحالی که بسیاری از بیماری‌های STI در داخل دستگاه‌های تناسلی مرد و زن پنهان می‌شود.»

فکر کنید آنفلوآنزا گرفته‌اید

به هرحال درمورد STI این یک واقعیت است که بحث‌های روانشناختی هم مرتبط با این بیماری پیش بیاید. به هرحال همان‌طور که گفته شد بسیاری از افراد به‌خصوص خانم‌ها، از ابتلا به این بیماری‌ها خجالت می‌کشند و احساس گناه آنها را رها نمی‌کند اما دکتر مورگان گانز، فوق تخصص بیماری‌های اپیدمیولوژیک از دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: «ابتلا به بیماری‌هایی مثل کلامیدیا در واقع مثل ابتلا به بیماری آنفلوآنزاست، اگر شما همسر داشته باشید و سپس از او جدا شوید و بخواهید مجددا ازدواج کنید، اگر بیماری شما کاملا بهبود یافته باشد و مشکلی نداشته باشید به همسر جدیدتان خواهید گفت که مثلا چندبار بیماری آنفلوآنزا گرفته‌اید؟»

یک تصور دیگر در مورد بیماری‌های موسوم به بیماری‌های منتقله جنسی این است که هرکس به آنها مبتلا شود، دچار ناباروری خواهد شد اما این تصور درست نیست. شایع‌ترین بیماری‌های این گروه یعنی زگیل تناسلی و هرپس اصلا تاثیری روی باروری افراد نخواهد گذاشت (اما اگر در زمان بارداری این بیماری ایجاد شود، ممکن است خطراتی برای جنین به وجود بیاید).

این 3 قدم را همین امروز بردارید

برای آنکه بتوانید احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را کاهش دهید باید این گام‌ها را بردارید:

1- سیگار نکشید: سم‌های سیگار می‌تواند باعث آسیب‌های سلولی شوند که باعث شوند شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های منتقله جنسی قرار بگیرید یا اگر این بیماری را دارید شدت آن بیشتر شود. آمار نشان می‌دهد که زنانی که دچار HPV هستند و سیگار می‌کشند دو یا سه‌برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان سرویکس (گردن رحم) را دارند. درکل سیگار کشیدن احتمال درمان STI را سخت‌تر می‌کند.

2- مواظب PH باشید: PH معمول دستگاه تناسلی زنان اسیدی است و این احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. برای آنکه احتمال ابتلایتان به بیماری‌های STI را کاهش دهید از روش‌های تاثیرگذار روی PH و تامپون‌هایی که ممکن است تعادل PH شما را به هم بزنند دور بمانید.

3- مواظب باشید، تراشیدن یا استفاده از واکس در ناحیه کمر ممکن است جراحت‌های بسیار کوچکی را رقم بزند که احتمال ابتلا به بیماری‌های STI را افزایش می‌دهد. برای همین  هر روز یا با فواصل کم از این شیوه‌ها استفاده نکنید.





گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد