آیا این موجود جد مشترک تمام پستانداران روی زمین است؟

علی اصغر هنرمند
2013-02-10 16:47:22
داستان تکامل پستانداران از آنجا سرعت پیدا می کند که ۶۶ میلیون سال پیش، بعد از انقراض بزرگ دایناسورها نخستین پستانداران کوچک فرصت پیدا کردند تا به تکامل و رشدشان ادامه دهند و این مسیر در نهایت سبب به وجود آمدن پستانداران شد.



حالا نتیجه یک بررسی بزرگ ۶ ساله منتشر شده که این داستان را تایید می کند و در کنار آن این موش کوچک را جد بزرگ تمام پستانداران به حساب آورده است.

آنها می گوید در طی تحقیق شان شواهد ژنتیکی و آناتومیکی زیادی به دست آورده اند که نشان می دهد Protungulatum donnae (همین موجود شبیه به موش) به احتمال بسیار زیاد جد پستانداران محسوب می شود.


این تحقیق می گوید در زمان انقراض بزرگ (که احتمالا به خاطر برخورد شهابسنگ به زمین بوده) دایناسورها از میان رفته اند اما در آن دوران ۳۹ گونه مختلف از پستانداران اولیه هم روی زمین زندگی می کرده اند که تمام آنها نیز همراه دایناسورها از میان رفته اند و تنها یک گونه از این حادثه جان سالم به در برده است.

در نهایت تکامل این گونه سبب شده که هم اکنون شاهد بیش از ۵۰۰۰ گونه مختلف از پستانداران روی کره زمین باشیم. این تحقیق می گوید نخستین نشانه های به وجود آمدن پستانداران حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش بوده است.

نتایج این تحقیق عجیب و غیر قابل انتظار نبوده اما اهمیت آنها در این است که بر اساس بررسی های بسیار گسترده فسیل ها و تحقیقات ملکولی بوده و اطلاعات جدید زیادی در اختیار محققین قرار داده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد