داروهای غیرمجاز در ورزش، مشکلی بزرگ برای سلامت مردان

داروهای غیرمجاز در ورزش، مشکلی بزرگ برای سلامت مردان

با توجه به شیوع بالا و خطرات مصرف داروهای غیرمجاز برای سلامت مردان، باید به عوارض جانبی داروهای پرمصرف در کشور یعنی استروئیدهای آنابولیک ، محرک‌ها ، هورمون رشد و داروهای ادرارآورتوجه ویژه ای شود...
 

معضل سوء مصرف داروهای غیرمجاز یا دوپینگ به‌طور روزافزونی افزایش یافته و مشکلات زیادی برای ورزش کشور و از آن مهم‌تر سلامت ورزشکاران جوان که قسمت اعظم آنها را مردان تشکیل می‌دهند، به بار آورده است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: دوپینگ در ایران با مشکلات خاصی همراه است که از آن‌جمله می‌توان به عدم مشاوره ورزشکاران با افراد مطلع و اخذ اطلاعات غلط از افراد ناآگاه و سودجو، شیوع بالای مصرف دارو در ورزشکاران آماتور، استفاده از داروهای غیرمتناسب با نوع ورزش و داروهای پرعارضه و استاندارد نبودن مکمل‌های ورزشی در کشور اشاره کرد.
 
دکتر فرزین حلب‌چی ادامه داد: با توجه به شیوع بالا و خطرات مصرف داروهای غیرمجاز برای سلامت مردان، باید به عوارض جانبی داروهای پرمصرف در کشور یعنی استروئیدهای آنابولیک ، محرک‌ها ، هورمون رشد و داروهای ادرارآورتوجه ویژه ای شود.
 
وی درباره عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک ابراز داشت: استروئیدهای آنابولیک از مشتقات هورمون مردانه تستوسترون هستند که در ورزشکاران با هدف افزایش وزن، حجم و قدرت عضلات مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.بعضی از عوارض جسمانی و روانی سوء مصرف این ترکیبات در بین دو جنس یکسان و مشترک است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: عوارض استفاده از این دارو شامل مواردی همچون عوارض قلبی عروقی، افزایش فشار خون، تجمع آب در بدن، افزایش خطر تشکیل لخته در بدن، افزایش چربی بد و کاهش چربی خوب خون، افزایش غلظت خون، اختلال در عضله قلب، به هم خوردن ریتم طبیعی قلب، افزایش خطر سکته قلبی و خطر مرگ ناگهانی است.
 
بنابراین با توجه به عوارض جانبی متعدد و خطرناک داروهای غیرمجاز و عدم دستیابی ورزشکاران به فواید  مورد انتظار، استفاده از این داروها جنبه‌های مهمی از سلامت مردان را چه در زمان مصرف و چه سال‌ها پس از مصرف، مورد تهدید قرار می‌دهند و ورزشکاران باید از مصرف این مواد خطرناک خودداری کنند.
 
گردآوری گروه سبک زندگی سیمرغ
منبع : behdasht.gov.ir
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد